lördag 26 december 2015

En innehållsrik första vecka efter de sex första veckorna

Lite motgång är kanske ett nödvändigt ont på vägen till #illbeback

Då är jag äntligen inne i de tre veckor då jag ska börja belasta benet rätt rejält. Ska upp till konstant 65 % av full innan perioden är över. Så nu är det ett nytt rehabprogram som gäller - ett med lite mer riktiga övningar.

Var hos sjukgymnasten i måndags och fick mitt nya program. Vi körde igenom övningarna tillsammans och det gick superbra! Glad i hågen åkte jag hem och trodde allt skulle gå lätt som en plätt... Men så har det inte riktigt varit. Det har varit lite upp och ner, troligtvis dels beroende på ovanan - det är ändå ända sen 8 juli jag använde högerbenet på riktigt, dels beroende på att det inte varit vilken vanlig vecka som helst heller. Det har varit en vecka som inneburit en del julstök, längre perioder uppe och kortare perioder med benet i horisontalläge. Har varit rejält svullen i hela benet och haft en del värk. Faktiskt haft lite känning i själva knät och i tibiabenet också, vilket jag inte haft på jättelänge. Under de senaste veckorna har värken mer varit kopplad till den svullnad som uppstår emellanåt, inte till själv knät eller skelettet.

Oavsett vilket har jag mindre ont nu än innan operationen - och det är jäkligt positivt!

Julen

Hade en helt underbar julafton tillsammans med den närmsta familjen, dvs alla tre barnen med familjer, mamma, svägerskan och maken - så klart. Dessa underbara, ljuvliga, härliga, fantastiska barnbarn! De är verkligen livets efterrätt.

Familjefoto från 87 (skulle jag gissa) - i kombination med årets foto på barnbarnen
Niklas i knät på Lars, Ulrika i mitten och Fredrik i mitt knä
Niklas Felicia i knät på Ulrikas Alfred, samt Fredriks Teo i knät på storasyster Juni
Älskar er alla så otroligt mycket!!

På juldagen blev det traditionsenligt fika med apelsinris hemma hos oss tillsammans med ungarna. Det är nästan så jag tror det är det viktigaste på hela julhelgen ;) Överbliven, eller nygjord, tomtegröt blandas med vispad grädde och en jäkla massa apelsiner i småbitar - allt ytterligare smaksatt med en del socker. ALLT gick åt i år. Tror det är första gången.

Annandagen blev gymdagen

Idag har jag varit iväg till Onyx vid Knalleporten för att köra igenom både rehab- och styrkeprogrammet. Tog dock cyklandet här hemma innan. Att sätta mig på nån av gymhojarna är ingen höjdare. Hade iofs kunnat använda en av spinningcyklarna men det är så mycket smidigare att köra på Monarken här hemma. 

Cyklandet innebar hela 6 minuter idag, och jag kom upp i 56-kadens som mest - med en belastning på 1 Kp innebär det att jag maxade 56 Watt idag. En enorm ökning sen i tisdags!

Gick superbra att köra igenom alla övningarna idag! Kunde dock inte använda vare sig den sittande benpressmaskinen eller hamstingmaskinen. Den första pga att mekaniken för att ställa in sätet var paj, funkade inte för mina korta ben i det läget. Den andra kändes inte bra då den ena dynan kom precis över stället där de kapat av och vinklat om benet. Så jag fick köra dubbelt av andra övningar istället.

Efter rehabpasset blev det lite styrka för rygg, bröst, axlar, biceps och triceps också. Det är "lite" meckigt att få med mig allt och att komma intill i vissa maskiner - men det går, och det är superkul! Känslan är enorm att kunna ta i lite igen. Har tappat hur mycket som helst. Var i min livs form när knät sa upp sig 1,5 vecka innan SM, och jag har en jäkla bit kvar dig - men jag kommer tillbaks.

Nä, nu är det dags för lite käk och Brännvin i kikar'n

God fortsättning till er alla från en skum gammal tomtetant

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar