måndag 14 december 2015

Nu är jag inne i den sista av de sex första veckorna innan #illbeback

Informationsletande

Under 3,5 månad innan jag äntligen fick min operation gjort googlade jag allt vad jag kunde för att vara så förberedd som möjligt. Jag googlade på knäosteotomi, htb, tibial osteotomy, artros,knäoperation och alla varianter med rehab innan. Hittade inte så mycket matnyttigt. Tänkte att jag kan hjälpa andra genom att beskriva mina första (snart) sex veckor efter operationen. Ska försöka att inte bli långrandig.

Inför operationen

Före operationen fick jag tydliga instruktioner från läkaren, som förresten är en av de bästa knäortopederna; jag kommer inte få någon ortos, inget gips eller något annat stöd för benet. De första sex veckorna får jag inte stödja på benet mer än att jag skulle kunna ha ett knäckebröd under foten - och det fick inte gå sönder! Det var dock inte den information jag fick när jag kommit upp på avdelningen efter operationen. På måndag ska du till ortopedtekniska och få en helbensortos som du ska ha i åtta veckor. När du har den på dig får du stödja 20-30 % på benet under de första sex veckorna. Därefter får du öka belastningen successivt fram till vecka nio. Då har du inga restriktioner längre. Kryckor ska du dock använda i tre månader.

Jag vet inte än varför han ändrade sig. Jag TROR det hänger ihop med att han använde en annan typ av kil än han pratade om från början, och att han använde konstgjord benmassa. Ska ta och fråga honom när vi ses tre månader efter operationen. Det förkortar helt klart rehaben i alla fall och det är jag överlycklig över.

Första två veckorna

Tiden på sjukhuset blev tre dagar, från fredag morgon till måndag eftermiddag. Sen fick jag äntligen komma hem. Hade lite enkla övningar jag skulle göra innan jag träffade min sjukgymnast. Inga avancerande grejer precis. Försöka böja knät, vinkla foten upp och ner samt raka benlyft. Rehaben är det absolut viktigaste för mig och därför ville jag så klart ha tag i den bästa tänkbara sjukgymnasten i stan. Kontaktade min PT på gymmet och hon fixade in mig till en superkille. Håller på med triathlon själv - så han förstår hur en träningstokig gammal kärring tänker, samtidigt så är han Elfsborgs sjukgymnast och då måste han ju bara vara bra på knän ;)

Sen började det äntligen lite mer på riktigt

Efter första besöket hos sjukgymnasten fick jag köra på det program jag fått från början - med lite tillägg. Fick bland annat köra tåhävningar sittandes. Jag hela min uppenbarelse visade hur underbart jag tyckte det var! Det kändes ju som riktig träning! Körde på enligt plan fram till andra besöket då jag fick mer övningar. Känslan är obeskrivlig när jag kör mitt program. Det känns på riktigt. Framtidstron spirar som bara den. Jag ska tillbaks - inget snack om saken. Gången därpå började vi prata om mål - utanför de rena rehabmålen. Vanliga tränings- och tävlingsmål! Dessutom satte han på en muskelstimulator på höger lår. Allt för att börja bygga redan nu - och för att det ska gå snabbare fram när vi väl får öka belastningen lite mer. Idag körde jag riktigt hårt med den. Fick hålla emot för att benet inte skulle lyfta från golvet. Tror jag kommer ha lite träningsvärk imorgon. Lyckan är total.
Bara en dans på rosor?

Nej, det har inte bara varit en dans på rosor. Det har varit lite upp och ner emellanåt,men helt klart mest upp! Just nu har jag lite problem med sömnen. Kan ligga vaken 3 - 5 timmar per natt och det är inte riktigt bra. Allt beroende på att jag har trappat ner, och nu även helt slutat med de morfintabletter jag fått för att klara smärtan. Behöver dem inte längre - vilket i sig är oerhört positivt!

Rehab-/träningsprogrammet
Har filmat övningarna jag kör med nu. Tänkte det kanske kunde vara intressant att se vad en rehab efter en så stor operation innebär. Nu ser jag fram emot besöket hos sjukgymnasten på måndag igen.- att få ett utökat program och att få öka belastningen lite. Innan dess ska jag dessutom till gymmet på onsdag.Ska köra lite bål,bröst, rygg och armar med världens bästa PT.
 

2 kommentarer:

  1. Hellooo, kul att läsa. :) Lägger ipp en länk till din blogg också på min! God Fortsättning i julstimmet! :)

    SvaraRadera