måndag 7 september 2015

Längtan efter VO2 och en bokrekommendation för en bättre värld

Medmänniska
Känner att jag måste börja detta inlägg med något superviktigt - medmänsklighet samt förståelse för andra människors situation. Jag håller på och läser Johannes Hildebrandts bok Blackout. I den berättar hon berättar om sina 10 år som reporter på Balkan under de krig som pågick i där. Vi behöver inte gå tillbaks till andra världskriget för att göra liknelser med den inställning och behandling av flyktingar samt den rasism som förekommer idag. Vi har det så mycket närmare i tiden än så.

Jag slås av hur "radiostyrd" människan är. Hur lätt det är att  hata, att inte bry sig om "de andra", att ge andra skulden för det som händer. Hur lätt det är för ledare att dupera den stora massan, Hennes berättelse om de vanliga människornas situation blandat med legosoldaternas, militärens och FN-truppernas agerande. Om flyktingarna liv - och om hur de, när de kommer tillbaks till sin hemby blir precis som de som fördrivit dem själva. Etnisk rensning i flera steg. Skrämmande på alla sätt. Hur kan människan vara så lättstyrd? När ska vi förstå att vi ska ta hand om varandra, att visa lite medmänsklighet?
Har du inte redan läst boken så gör det!

Längtan
Tiden efter jobbet på eftermiddagarna spenderas just nu framför TV:n en stund. Har varit en del bergsetapper på Vueltan den senaste tiden. Sitter som klistrad och kollar. Bilderna får mig att längta! Längta till Gran Canaria och träningslägren i mars med Kvänumsgänget. Vissa delar idag fick mig att tänka på den sista branta asfaltsbacken efter El Doctoral, innan vi kommer in på grus"vägen" mot Chira. Andra delar får mig att längta tillbaks till franska alperna och Italien. Känner mjölksyran pumpa i benen. Andningen på upphällningen - men känslan är så härlig!!

Passet på Monarken idag åstadkom inte riktigt det. Det är mer frågan om att trampa lite för att hålla igång cirkulationen i knät, "lea upp" det lite. Skönt att kunna sitta där lite i alla fall. Vill kunna köra lite konditionsträning, men vet inte vad jag skulle kunna göra för att få upp flåset när knät är helkasst. Nån som har nån idé?? Konstaterat att jag måste ta mig i kragen och komma iväg till gymmet för att köra lite styrketräning också. Svårt att köra hemma. Lite bålträning skulle kunna funka, dock inget med pilatesbollen eller trx:n. Får testa mig fram lite. Gäller att hitta rätt nivå så jag inte gör som vanligt, dvs kör lite för hårt och för länge.
Den här har gjort lite nytta idag.


Ser fram mot morgondagen med blandade känslor. Pga lite speciella omständigheter är det heldag på kontoret som gäller imorgon och troligtvis även på onsdag. Lite orolig över hur knät kommer att palla med det. Förmiddagen var helt ok här hemma idag, iofs med tabletters hjälp men ändå. Eftermiddagen var lite värre. Brukar försöka hålla mig till en eller två omgångar per dag med tabletterna men det funkade inte idag. Risken är stor att morgondagen inte blir bättre...

Skrattade högt för mig själv när jag satt hemma och jobbade på förmiddagen idag. Trodde jag tänkt på allt som behövdes men så var inte fallet. Inte när jag spiller ut halva kaffekoppen på tröjan när jag ska dricka. Så till nästa dag med jobb hemifrån är det en torkyhållare bredvid sängen som gäller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar